Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.

Laudațio: Premiul „Pro Educatione Hargitae”, 2019 – Iacob Karácsony, Miercurea Ciuc

Sajnos ennek a bejegyzésnek csak Román nyelvű változata van. A megtekintő kényelméért az alábbi tartalom alternatív nyelven jelenik meg. Rákattinthat a linkre az aktív nyelv módosításához.

Iacob Karácsony

Se spune că dascălii nu au apărut întâmplător pe această lume. Dumnezeu i-a trimis pe pământ pentru a împărţi Lumina şi Căldura prin ceea ce au la îndemână: Minte şi Suflet. Şi asta pentru că profesia de dascăl înseamnă, înainte de toate, pasiune pentru ceea ce face, inteligenţă, dar şi dragoste şi înţelegere pentru copii.

Într-un moment de mărturisire, învăţătorul Iacob Karacsony mi-a dezvăluit că, în copilărie, visul său  a fost să devină medic, dar un învăţător din satul său natal, Făgeţel, „l-a convertit” spre şcoală şi n-a mai părasit-o niciodată.

Parcursul său profesional a început după absolvirea Liceului Pedagogic din Odorheiu Secuiesc, cu un popas la Bălan, pentru şase ani. Din 1981 îşi desfăşoară activitatea în Miercurea Ciuc. Între timp, în ideea desăvârşirii profesionale, a urmat cursurile Facultăţii de Psihologie-Pedagogie  din Braşov și ale Universităţii „Spiru Haret” din Bucureşti.

De-a lungul anilor, a coordonat zece generaţii de elevi, timp de 11 ani a îndeplinit funcţia de director adjunct al Colegiului Naţional „Octavian Goga”, Miercurea Ciuc, a fost metodist al I.S.J. Harghita pe parcursul a 26 de ani, coordonator al cercului pedagogic al învăţătorilor din zona Ciuc şi, pentru o vreme, preşedinte al Consiliului consultativ al învăţământului primar. La solicitare, a activat în numeroase comisii de lucru la evaluările naţionale, examene şi concursuri pe discipline. Ca membru al Asociaţiei Învăţătorilor Harghiteni a participat la activităţile organizate de aceasta,  este coautor sau colaborator la auxiliarele didactice Cunoaştere şi intervenţie pedagogică şi Metode didactice interactive apărute sub egida asociaţiei şi a publicat articole de specialitate în revistele „Şcoala noastră” şi „Dăscăliţa”.

Un caracter puternic, cu multă voinţă, un suflet cald, prietenos, drept, dar şi aspru atunci când situaţia o impunea, un tovarăş de nădejde, un coechipier desăvârşit şi un bun organizator, a fost în toţi aceşt ani un bun învăţător al claselor sale, dar şi un părinte bun pentru fiecare elev, rol pe care continuă să-l îndeplinească în calitate de consilier şcolar, funcţie pe care o ocupă în prezent.

Ca director adjunct şi-a dezvoltat stilul managerial cu influeţă asupra colegilor săi, constituind un model profesional, comportamental şi atitudinal.

Bilanţ sau nu, iată ce crede despre rolul  şi menirea sa în şcoală:

„De-a lungul carierei, am încercat să fac ceva mai mult decât îmi cerea fişa postului, prin omenie, empatie, disponibilitate faţă de elevi, dar şi părinţi, colegi, şefi sau subalterni.Consider că prin profesia sa, un dascăl trebuie să-şi transfere personalitatea asupra copilului. Pentru unii copii, dascălul este un model mai important decât părinţii, de aceea, pe lângă formarea unor competenţe şi transfer de conţinuturi, am încercat să transmit elevilor mei valori morale care să-i călăuzească toată viaţa. Când îşi înscriu copiii la şcoală, părinţii „ţintesc” profesori care să se potrivească caracterului copilului, care să-i înveţe şi să-i educe exact cum doresc ei, dar, pentru că nu există doi copii identici, am încercat să-i fiu fiecăruia tată şi mamă, fără a face însă rabat de la regulile morale, regulamentele şcolare şi, nu în ultimul rând, exploatând părţile bune, talentul, disponibilitatea fiecărui elev”.

Deoarece mulți ani învăţătorul a fost primul şi singurul om al şcolii, de munca sa depinzând drumul în viaţă al copiilor, reflectând asupra misiunii acestuia, marele  Constantin Noicascria: „Dacă îşi întâlnea învăţătorul, fiul rătăcitor nu ar fi plecat în lume”. Nu ştiu cât de departe suntem de acest ideal, dar învăţătorul din mine ştie că fiecare dintre noi, care am ales această profesie, ne-am dorit să îmbrăcăm haina Domnului Trandafir pentru elevii noştri, astfel încât ei să vadă în noi un aliat, iar noi să reuşim prin propriul exemplu.

Stimate coleg, tu ai reuşit! Te felicit şi îţi mulţumesc pentru colaborarea îndelungată. Doresc, în aceste clipe, ca premiul Pro Educatione Hargitae să-ţi încununeze eforturile în profesie, iar anii care vor veni să-ţi aducă sănătate, bucurii şi împliniri!

 

Miercurea Ciuc, 8 mai 2019

Inspector şcolar pentru învăţământul primar,

Elena Mîndru

 

*

Asociaţia Pro Educatione
Fondată în anul 2011, Asociaţia Pro Educatione creează reţea profesională a organizaţiilor din domeniul educaţiei adulţilor, asigură cunoştinţe teoretice şi practice bazate pe valori creştine, acordă sprijin intelectual-profesional, spiritual şi financiar membriilor săi, şi însoţeşte munca lor cu exigenţă profesională.
Reţeaua reuneşte forţele acelor organizaţii de educaţie a adulţilor care îşi asumă valorile creştine, şi îşi desfăşoară activitatea lor sub auspiciile diocezei Alba Iulia din Transilvania. Este coaliţia de lobby şi advocacy a acestor organizaţii membre.




Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.