Proiect de OUG: Închisoare între 1 și 5 ani dacă nu plătești impozitul și contribuțiile în 60 de zile

0

Articol disponibil în: Română

Ministerul Finanțelor a publicat pe 15 decembrie pe site-ul oficial, în dezbatere publică, un proiect de OUG care reincriminează fapte de evaziune fiscală prin Legea nr. 241/2005. Astfel, reţinerea şi neplata impozitelor şi contribuţiilor după 60 de zile de la scadenţă vor fi pedepsite cu închisoare de la 1 la 5 ani, se arată în proiectul de OUG.

Zeci de mii de români află – exact când au nevoie de servicii medicale! – că nu pot beneficia de acestea pentru că angajatorul nu a plătit contribuțiile pentru sănătate, deși banii le-au fost reținuți din salariu. Alte zeci de mii de români află – când ajung să-și depună dosarul de pensie – că nu au o pensie potrivit muncii depuse pentru că angajatorul nu le-a plătit contribuțiile, deși banii le-au fost reținuți din salariu!

Angajatorii evazioniști, care nu plătesc statului contribuțiile angajaților (impozit pe salariu, CAS, CASS, șomaj etc.) vor răspunde penal pentru că, deși aveau obligația clară de a le reține și de a le plăti către stat, nu au făcut-o, băgându-și practic în buzunar acești bani!

Pentru că este momentul ca furtul banilor REȚINUȚI din veniturile oamenilor (salarii sau venituri asimilate salariilor, pensii, dividende, veniturile din jocuri de noroc, din premii, din dobânzi, veniturile zilierilor sau din convenții civile ori prestări de servicii) să înceteze! Pentru că este vorba de drepturile fiecărui salariat la sănătate, pensie sau șomaj!

P.S. La 30 septembrie 2021 arieratele de recuperat la bugetul de stat erau de 34 miliarde lei (dintre care 8,4 miliarde lei la pensii și 3,5 miliarde lei la Sănătate). Sunt duble față de anul 2019!”, a transmis PSD.

Necesitatea unei astfel de propuneri legislative se canalizează pe aspectul reincriminării faptei constând în reținerea și neplata și incriminarea faptelor de încasare și neplată ori, după caz, nereținerea sau neîncasarea impozitelor și/sau a contribuțiilor cu reținere la sursă, cu consecința unei mai bune colectări a acestor sume la bugetul de stat, în condițiile în care astfel de pedepse descurajează săvârșirea de noi infracțiuni.

În ceea ce privește termenul de 60 de zile prevăzut în cuprinsul prevederilor art.6^1, menționăm că acesta a fost stabilit ținând cont de următoarele:

Drepturile salariale, cât și impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă sunt plătite de către contribuabili în funcție de disponibilitățile bănești deținute de aceștia, la termenul de scadență reglementat de lege.

Din practica organelor fiscale s-a constatat faptul că, o parte dintre debitori iși efectuează plata obligațiilor fiscale cu o întârziere față de termenul de scadență, motivat de lipsa de lichidități existentă la acel moment. Așadar, din punct de vedere al recuperării creanțelor, riscul fiscal de încasare este ridicat atunci când contribuabilii achită cu întârziere într-un termen mai mare de 60 de zile, întrucât după acest termen există posibilitatea să intre în incapacitate de plată.

Pe de altă parte, prin prevederile Codului de procedură fiscală, statul român a acceptat ca, prin procedura de mediere, organele fiscale să identifice soluția optimă de stingere a obligațiilor fiscale, inclusiv a celor cu stopaj la sursă, precum și termenele la care acestea se vor achita.

Perioada în care se realizează această procedură de mediere este de cel putin 45 de zile de la termenul de scadență, astfel că riscul fiscal la recuperare devine ridicat după o perioadă de 60 de zile de la data scadenței acestor obligații.
În ceea ce privește modificarea art.10 precizăm că aceasta se justifică prin necesitatea aplicării într-un mod unitar a prevederilor Legii nr. 241/2005 și stimularea recuperării la bugetul de stat a sumelor provenite din infracțiuni.

Se reincriminează fapta de reținere și neplată, respectiv se incriminează fapta de încasare şi neplată, ori, după caz, de nereținere sau neîncasare, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuţiilor prevăzute în Anexa. Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevăzut expres, în Anexa la proiectul de act normativ, categoriile de impozite și contribuții, supuse regimului de reținere sau încasare și plată sau virare, cu precizarea actului normativ și a articolelor care le reglementează. Limitele pedepsei prevăzute sunt închisoarea de la 1 an la 5 ani.”, se arată în nota de fundamentare.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy