Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.

„Mica Mare Albastră” – spațiu de joacă, recuperare și recreere pentru elevii cu cerințe educaționale speciale

În perioada septembrie – noiembrie 2021 la Școala Gimnazială ,,Andrei Șaguna” Toplița s-a derulat proiectul ,,Mica mare albastră”, proiect finanţat de Municipiul Topliţa prin programul anual de finanţare a activităţilor de tineret şi cofinanţat de Asociaţia DASPROED, Asociaţia dascălilor de la ,,Andrei Şaguna” pro educaţie.

Proiectul a avut ca scop achiziționarea mijloacelor, echipamentelor specifice dezvoltarii competențelor individuale ale elevilor cu CES, sprijinirea desfășurării activităților complementare/ suplimentare de dezvoltare a elevilor cu CES prin amenajarea unui teren de joacă pentru aceştia. Valoarea totală a proiectului este de 20 000 lei, din care 18 000 lei contribuţia unităţii finanţatoare – Municipiul Topliţa şi 2 000 lei contribuţia proprie a Asociaţiei DASPROED.

De ce albastru? De ce mare?

Culoarea albastră este asociată cu autismul, specialiștii în psihologie abisală asociind-o cu „relaxarea spirituală, cu un mod de viață liniștit, ușor și cumpănit”, iar marea, în acest context reprezintă imensitatea problematicii şi tumultul în care navighează copiii cu cerințe educative speciale. O mare de stimuli prea tari ca să deranjeze și prea slabi ca să conteze. Noi, împreună, dascălii și psihopedagogii, încercăm să oferim ,,colacul de salvare” pentru o mai bună calitate a vieții lor, pentru a minimaliza stresul emoțional asociat cu dificultățile care se confruntă atât elevii, cât și părinții lor. Colacul de salvare este dezvoltarea fizică și psihică armonioasă prin terapii specifice de compensare. Cum marea înseamnă, pentru oamenii obișnuiți, relaxare, confort, odihnă, bucurie, am dorit, prin acest proiect, să oferim un strop din farmecul albastru al mării, o picătură de fericire pentru acești copii, să aducem relaxarea și confortul mării în curtea școlii.

Amenajând un spațiu dedicat copiilor cu cerințe educaționale speciale, cu aparate și jucării de exterior, am încercat să simulăm o vacanță la mare, unde să putem desfășura, într-un mod relaxant și recreativ, sub formă de joc, activități complementare de dezvoltare a acestora. Pe lângă dezvoltarea emoțională și cognitivă dezvoltăm socializarea, autonomia personală, punem accent pe dezvoltarea motorie generală, fină și psihomotorie.

Scopul principal pentru care am creat două clase special integrate (ciclul primar și gimnazial) în școala noastră este integrarea lor în societate, care începe în instituțiile de învățământ. Copiii socializează în pauze cu colegii din ciclul gimnazial și ceilalți copii din învățământ de masă. Cu toții sunt copii, acest lucru este cel mai important. Dorim să sensibilizăm colectivul școlii și oamenii din jur pentru a ,,normaliza sentimentul de viață” al acestora. Interacțiunile pe un teren de joacă creează un cadru optim pentru a realiza acest lucru. Inima acestui proiect este visul unui teren de joacă unde au acces toți copiii. Au o nevoie extraordinară de mișcare, iar un creier ”oxigenat” este mai atent și mai calm.

Acest proiect s-a înfiripat şi s-a conturat din dorinţa şi la iniţiativa doamnei profesor psihopedagog Balint Sarolta. La realizarea proiectului a contribuit întreaga echipă de cadre didactice de la Şcoala Vale, personalul nedidactic şi părinţii elevilor cu CES, în special cadrele didactice care predau la clasele de învăţământ special, Laczko-Cotfas Tunde şi Kosa Tunde.

Astăzi a avut loc inaugurarea terenului de joacă, într-un cadru festiv, activitate la care au participat reprezentanţii unităţii finanţatoare, cadrele didactice, membrii asociaţiei, elevii şi părinţii acestora.

Mulţumim, Primăriei Municipiului Topliţa pentru oportunitatea oferită şi tuturor celor care ne-au sprijinit în realizarea acestui demers!

Preşedinte Asociaţia DASPROED,
Prof. Mirela Nemţoc




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *