”Punguța cu 2 cărți” – proiect-pilot național la care a participat și conducerea grupei de program prelungit de la Grădiniţă Nr. 1 „Floarea de colţ ” din Bălan

0

Articol disponibil în: Magyar Română

V-ați gândit vreodată că și bebelușii au nevoie să citească o carte împreună cu părinții lor? Știați că prezența cărților în viața celor mici, acasă, facilitează încă din primii ani de viață dezvoltarea cunoștințelor și însușirea mai apoi cu ușurință a cititului Deși o astfel de experiență este surprinzătoare și pare aproape imposibilă, specialiștii au demonstrat că se poate și mai ales că aduce, pe termen lung, numeroase beneficii.

Școala Gimnazială ”Ion Creangă” din Humulești a fost gazda proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, lansat de către Agenția pentru Educație Timpurie OvidouRo, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării. Proiectul are ca scop încurajarea lecturii cu copiii începând de la naștere și de a-i expune pe părinții din zone defavorizate la mesaje despre importanța cititului împreună cu cei mici.

Noi avem un proiect foarte mare în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, care se cheamă ”Fiecare copil merită o poveste”, prin care formăm în cascadă educatoarele din România, donăm cărți copiilor din familiile sărace și donăm și GrădiBiblioteci.

Ce aduce nou ”Punguța cu 2 cărți” este că prin acest proiect coborâm vârsta de la care încurajăm părinții și profesorii să citească cu copii. Ne-am uitat la studii și se zice că, dacă ai o carte acasă în primii doi ani de viață, șansele tale sunt de două ori mai mari să înveți să scrii și să citești la timp. Și atunci acesta este un program de încurajare a părinților să citească cu cei mici. 

Prin lansarea proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, OvidiuRo extinde intervențiile începute în 2016 în zone defavorizate – centrate pe literație și pe dezvoltarea vocabularului – de la preșcolari (3 – 6 ani) la copiii mici (0 – 3 ani), astfel încât copiii aflați în situație de risc să înceapă grădinița și apoi școala mai bine pregătiți, reducând astfel riscul de abandon școlar timpuriu.

Peste 20 de cadre didactice din România și Republica Moldova au participat  joi, 5 decembrie, la Târgu Neamț la un program de încurajare a părinților să citească cu copiii de mici. OvidiuRo a susținut o sesiune de formare pentru profesori de învățământ preșcolar din mai multe județe, dintre care enumerăm Suceava, Botoșani, Iași, Vaslui, Bacău, Harghita, Vrancea, Galați, Prahova, Dâmbovița. Din Republica Moldova au participat directorul general interimar al Bibliotecii Naționale pentru Copii ”Ion Creangă” Chișinău – Eugenia Bejan și un reprezentatnt de la Biblioteca Municipală “B. P. Hasdeu” din Chișinău.

În proiectele pe care le desfășoară, OvidiuRo este partener cu Fundația Progress, dar și cu rețeaua de bibliotecari din România și Republica Moldova. Claudia Șerbănuță de la Fundația Progress vorbește despre importanța proiectului și metodele aplicate:

Noi suntem parteneri cu Agenția OvidiuRo de ceva timp, pentru că și noi la rândul nostru în Fundația Progress implementăm proiecte prin care încercăm să aducem curiozitatea și dorința de învățare mai aproape de copii prin biblioteci publice, prin cărți ilustrate, prin experimente și asta face și OvidiuRo. Copiii sunt capabili să învețe și să exploreze în mod natural, dar responsabilitatea se transferă către adult – care este și el interesat să capteze atenția copilului.

Metodele pe care OvidiuRo, Fundația Progress și bibliotecile publice le folosesc pentru a citi cu voce tare, pentru a prezenta povești ilustrate în care copiii să se identifice sunt metode care s-au dovedit de succes în întreaga lume. Doar că la noi în România, adulții au o timiditate de a se lăsa cuceriți de povești noi, povești cu care într-adevăr noi nu am crescut, dar care sunt disponibile în biblioteci, pe piață, în librării și care, de exemplu, pot reprezenta un cadou de Moș Nicolae sau de Crăciun, în locul ouălor de ciocolată care au reclamă la televizor. Cărțile nu prea au reclamă la TV, dar editurile, bibliotecile oferă acum niște produse de calitate prin care acaparează pur și simplu prin ilustrație, iar firul foarte simplu de urmărit al poveștilor captează la fel de bine ca un desen animat. Din experiența noastră, lucrurile acestea se întâmplă, dar este nevoie de acel adult care își asumă o interacțiune cu cartea și cu copilul. 

Județul Harghita a fost reprezentat de conducerea grupei de program prelungit de la Grădiniţă Nr. 1 „Floarea de colţ ” Bălan, Liliana Pavel și Mariana Vrabie:

Colaborăm cu echipa OvidiuRo din anul 2010. Anul trecut eu (Mariana Vrabie) am devenit shaper (formator) și știu că mai sunt vreo trei în Harghita care fac parte din Agenția pentru Educație Timpurie OvidiuRo. Noi am organizat ateliere de vară. Din 2010 organizăm împreună cu colega mea Liliana ateliere de vară în Bălan, pentru copiii aflați în situații defavorizate. Anul acesta am făcut vreo patru ateliere până acum, cu rezultate vizibile. 

300 de familii din mai multe județe din țară, dar și din Republica Moldova vor participa luna aceasta la ateliere de literație susținute în comunitatea lor și vor primi câte un kit de lectură – 2 cărți ilustrate, potrivite vârstei mici, pentru acasă.

 

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy