Învățământul centrat pe copil este obiectivul UDMR formulat de reprezentanții Uniunii la întrevederea avută cu ministrul Educației, la București

0

Articol disponibil în: Magyar Română

 Dezbaterea publică inițiată de Ministerul Educației, este un prilej foarte bun pentru a pregăti o reformă cuprinzătoare și o schimbare profundă de mentalitate în sistemul de învățământ românesc. Însă, înainte de toate, ar fi de dorit implementarea legislației aflate în vigoare, în special a prevederilor referitoare la învățământul în limba minorităților naționale. Este trist faptul că sistemul de învățământ din România este, în continuare, adeptul cantității în detrimentul calității actului educațional. Tocmai din acest motiv, UDMR încurajează reanalizarea planurilor cadru, deoarece nici variantele recent elaborate nu prevăd soluții concrete la problemele de fond ale învățământului românesc: elevii sunt, în continuare, suprasolicitați de programă și de orarul școlar. De asemenea, Legea Educației prevede ca, în cazul elevilor de la clasele cu predare în limba maghiară, să existe o metodologie specială de învățare a limbii române. Prin urmare, solicităm ministerului de resort să își îndeplinească sarcinile prevăzute de lege în acest sens și să elaboreze manuale adecvate pentru toate clasele de învățământ gimnazial și să adapteze cerințele examenelor de capacitate și de bacalaureat la nivelul acestora”, a subliniat președintele UDMR, Kelemen Hunor, în cadrul consultării cu ministrul Educației, Adrian Curaj, întâlnire ce a avut loc luni, 15 februarie, la București.

Cu  prilejul acestei întâlniri,  senatorii și deputații UDMR au transmis ministrului de resort lista de priorități a Uniunii, respectiv problemele semnalate în domeniul educației.

Deputatul UDMR, Szabó Ödön, membru în Comisia de Învățământ din Camera Deputaților, a atras atenția ministrului Adrian Curaj asupra problemelor rămase nesoluționate în domeniul minorităților naționale: în România trebuie susținut învățământul în limba maternă la toate nivelurile însă acest lucru este posibil doar respectând prevederile pozitive ale legislației în vigoare. Este important și să consolidăm pozițiile inspectorilor școlari și ale directorilor adjuncți din școli. Este greu să faci față situațiilor dificile din școli, unde experiența ne arată că măsurile de austeritate și cumulările de catedre încep, de obicei, la secțiile cu predare în limbile minorităților naționale. Totodată, învățământul trebuie scutit de povara birocrației existente, este inadmisibil faptul că, în numeroase instituții de învățământ, numărul comisiilor depășește efectivul cadrelor didactice. Pedagogii sunt supuși la atât de multe sarcini administrative, încât sunt nevoiți să muncească mai mult pentru a face față mai degrabă cerințelor birocratice decât așteptărilor elevilor.

”Trebuie diminuate sarcinile din domeniul educației, elevii trebuie scutiți de poveri inutile. În cadrul dezbaterii publice inițiate de Ministerul Educației, am subliniat aceste aspecte, am formulat chiar și propuneri concrete în acest sens. Am vorbit, de asemenea, și de aspectele legate de învățarea limbii române, accentuând și schimbările care se impun sub acest aspect. Ideea este că elevii maghiari trebuie să învețe limba română după curricule diferite, iar cerințele nu pot fi de același nivel ca și în cazul majorității”, a explicat Szabó Ödön.

Pentru UDMR, constituie o prioritate extinderea cadrului instituțional de stat deoarece, deși este prevăzută în reglementările legislative aflate în vigoare, nu s-au înregistrat progrese semnificative în acest sens.

„Înființarea centrelor de formare profesională în limbile minorităților naționale nu suportă amânare. Până în prezent a fost înființată o singură instituție de acest gen, la Mediaș, ca rezultat al unui acord internațional, și aparține minorității germane din România. Pe de altă parte, considerăm că trebuie înființate și instituții, departamente de cercetare a învățământului în limbile minorităților naționale. Posibilitatea de înființare și funcționare a acestora este prevăzută de lege, iar rolul lor ar fi analiza și îmbunătățirea calității actului educațional”, a subliniat deputatul Szabó Ödön.

Cu prilejul aceleiași întâlniri, deputatul UDMR de Harghita, Korodi Attila, a atras atenția asupra rolului personalului auxiliar din învățământ, spunând că trebuie găsite soluții pentru ca furnizarea serviciilor de sănătate, protecția muncii, siguranță publică și prevenirea incendiilor în școli, să se axeze nu doar pe îndeplinirea cerințelor stipulate în Legea Educației, ci să se afle în conformitate și cu  reglementările legale în vigoare, în aceste domenii de specialitate. Prin urmare, este necesară alocarea de fonduri suficiente școlilor în vederea angajării personalului auxiliar.

În cadrul unei consultări precedente avute cu ministrul Educației în luna decembrie a anului trecut, UDMR solicitase elaborarea reglementărilor  metodologice a legii privind finanțarea instituțiilor de învățământ privat și religios. Reiterând ideea cu prilejul actualei întâlniri, ministrul a acceptat propunerea Uniunii, iar o decizie favorabilă ar putea fi adoptată în acest sens în ședința de Guvern din această săptămână.

Editat de Biroul de Presă al UDMR

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy