Adeverinţa de vechime. Condiţii de eliberare şi utilizare

0

Articol disponibil în: Magyar Română

Adeverinţa de vechime în muncă este instrumentul de atestare a vechimii după desfiinţarea carnetelor de muncă.
Salariaţii au dreptul să solicite acest document angajatorului. Concomitent, angajatorul are obligaţia de a elibera adeverinţa de vechime în muncă în termen de 15 zile de la data solicitării.
După data de 1 ianuarie 2011, evidenţa muncii se realizează doar electronic, prin ReviSal. Obligaţia angajatorului de înfiinţare a unui registru general de evidenţă a salariaţilor este stipulată în articolul 34 din Codul muncii.
Adeverinţa de vechime este eliberată doar la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, conform paragrafului 5 al articolului mai sus menţionat:
“(5) La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.“
Între 300 şi 1000 de lei este amenda pe care angajatorul riscă să o plătească dacă refuză să elibereze adeverinţa de vechime.
În cazul în care angajatorul, din motive obiective, nu poate elibera adeverinţa de vechime, salariatul poate solicita această adeverinţă de la inspectoratului teritorial de muncă din raza căruia angajatorul îşi desăşoară activitatea.
Solicitantul plăteşte un tarif de 20 de lei/document pentru eliberarea adeverinţei de vechime de către ITM, potrivit Ordinului ministrului muncii nr. 826/2014 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestărilor de servicii efectuate în domeniile de activitate ale Inspecţiei Muncii, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 407/2014.
Şi Inspectoratul Teritorial de Muncă are obligaţia de a răspunde solicitării de eliberare a adeverinţei de vechime în termen de 15 zile, conform Hotărârii de Guvern nr. 905/2017.
Vechimea în muncă, stabilită până la data de 31 decembrie 2010, se probează cu ajutorul carnetului de muncă.
Acest document trebuie să conţină câteva elemente esenţiale:
-numărul şi data contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea; funcţia salariatului;
-mutaţiile intervenite pe contractul individual de muncă: încheierea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă;
-valoarea salariului de bază, inclusiv sporuri care intră în calculul punctajului mediu anual;
-data de încetare a contractului de muncă;
-dacă salariatul a avut sau nu concediu fără plată şi/sau absenţe nemotivate.
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy