PRIMĂRIA TOPLIȚA SUFERĂ DE GRAVE PROBLEME DE TRANSPARENȚĂ

0

Articol disponibil în: Română

Acest articol trebuia să-l scriu la începutul anului 2018, de când s-a declanșat campania primarului municipiului Toplița, Platon Stelu de a abuza de funcția în care l-au ales toplițenii, prin nerespectarea multi-repetată a legislației în domeniul informațiilor de interes public, a transparenței decizionale în administrația publică.

În acest articol fac referință la primar pentru că domniei sale i-am adresat toate cererile pentru obținerea de informații de interes public.

În mod sigur primarul municipiului Toplița ori nu a înțeles încă ce înseamnă dreptul cetățeanului la informare, ori o face intenționat, având impresia că Legea 544/2001 este numai  instrumentul ziaristului, ,,individul”, cuvânt pronunțat cu mare plăcere, ori de câte ori și unde are ocazia.

Dacă el așa crede !? Este problema lui.

Legea 544/2001 este, în primul rând,  a cetățeanului și dacă nu respectă această lege, nu respectă nici pe cetățeanul, care l-a ales!?

Acest abuz repetat al primarului de a nu respecta legislația amintită mai sus, din câte am observatat, s-a transformat într-o adevărată  racilă.

La Primăria Municipiului Toplița se lucrează deficitar, în domeniul informațiilor de interes public,  într-o atmosferă și o atitudine greoaie față de cetățeni, încât, limitarea accesului la informație constituie regula, iar accesul liber și neîngrădit la acest gen de informații, constituie excepția.

Bineînțeles, nicidecum în litera și spiritul legii.

 

Aceasta se datorează, în primul rând faptului că primarul Platon Stelu

nu a respectat și nu respectă în totalitate, în primul rând ,,Constituția României” și apoi legislația în domeniul informațiilor de interes public și a transparenței decizionale în administrația publică:

Constituția României stabileşte, cu valoare de principiu, accesul liber la informaţiile de interes public:

Art.  31
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.

(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.

(4) Mijloacele de informare în masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.

 

 

Legea nr.544/2001 privind liberul  acces la informaţiile de interes public, actualizată:

Art. 1:

,, Accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României.”

 

Art. 6:

(1) Orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice, în condițiile prezentei legi, informațiile de interes public.
(2) Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informațiile de interes public solicitate în scris sau verbal.

 

Îi mai amintesc primarului Platon Steluziariștii au unele reglementări speciale, favorabile, legale, tocmai pentru a putea să-și facă documentările prompte, cum se spune, direct de la sursă, cel mai fiabil mod de documentare. Numai că, din păcate, aceste reglementări, fie că nu se aplică, fie că se tergiversează, fie că se confundă, fie că se interpretează la U. A. T. Municipiul Toplița. Aceasta numai pentru a se pune frână accesului ziaristului ca săajungă în cel mai scurt timp la informația solicitată. Aceasta se întâmplă la Primăria municipiului Toplița, instituție coordonată de alesul Platon Stelu, în calitate de primar, unde activitatea cu informațiile de interes public nu este organizată după toate cerințele legale.

În acest sens,Legea nr.544/2001 privind liberul  acces la informaţiile de interes public, actualizată stipulează:

 

Art. 8:

(5) Informațiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.

Art. 15
(1) Accesul mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere și de difuzare a informațiilor de interes public, desfașurată de mijloacele de informare în masă, constituie o concretizare a dreptului cetățenilor de a avea acces la orice informație de interes public.

Art. 17
(1) Autoritățile publice au obligația să organizeze periodic, de regulă o dată

 

 

pe lună, conferințe de presă pentru aducerea la cunoștintă a informațiilor de interes public.
(2) In cadrul conferințelor de presă autoritățile publice sunt obligate să răspundă cu privire la orice informații de interes public.

Art. 19
(1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să informeze în timp util mijloacele de informare în masă asupra conferințelor de presă sau oricăror alte acțiuni publice organizate de acestea.

Art. 22
(1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevazute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a carei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice. Plângerea se face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.
(2) Instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public solicitate și să plătească daune morale și/sau patrimoniale.

 

În legătură cu prmtitudinea cu care trebuie răspuns mijloacelor de informare în masă, se aplică regula din art. 29 lit. a din HG 123/2002, care prevede că structurile sau persoanele responsabile de relaţia cu presa a instituţiei sau autorităţii publice respective sunt obligate să furnizeze ziariştilor, prompt şi complet, orice informaţie de interes public care priveşte activitatea instituţiei sau autorităţii publice pe care o reprezintă.

Deci promt și complet sau, pe loc, ori în cel mult 24 de ore.

La U. A. T. Municipiul Toplița, Primăria municipiului Toplița este mai ușor de  a scrie, semna, parafa și trimite texte de genul: ,, ,,Având în vedere dificultatea,complexitatea, volumul lucrărilor solicitate (conform art. 7 din Legea 544/2001 vă vom comunica un răspuns pertinent în termenul legal (30 zile)”, decât a se deplasa dintr-un birou în altul, la o distanță mică, să ia un dosar și să-l pună la dispoziția solicitantului?!

Aici e paradoxul. Am solicitat informațiile de interes public, conform Legii nr. 544/ 2001,  Art. 8 alin. (5), și am primit o adresă fără răspuns și nesigură conform Art. 7, din aceeași lege?! Am cerut una și mi s-a dat altceva, într-o nesiguranță supărătoare?! Oare de ce?!

Am redat aceste frânturi din legislația în vigoare, vizavi de informațiile de interes public și tangențial cu transparența decizională în administrația publică, tocmai pentru a înțelege cât mai bine modul în care acționează primarul municipiului Toplița în respectarea și aplicarea legislației în domeniile amintite.

 

După publicarea celor 3 articole: ,,EPISTOLA” LUI PLATON CĂTRE TOPLIȚENI; Toplița: Un dulce foc electoral cu fum ușor, dar urât mirositor și MĂREȚE ,,REALIZĂRI” TOPLIȚENE ÎN CINSTEA CENTENARULUI ,,PARCUL CENTENAR”- UN VIS CU OCHII DESCHIȘI A DEVENIT, PÂNĂ ACUM, UN NETERMINAT KITSCH CALIFICAT, primii care s-au șifonat au fost unii consilieri locali, deoarece aceștia au toate motivele să se burzulească pentru că ani de zile au trăit și trăiesc bine, în liniște și călduți, la umbra și sub oblăduirea primarului, cu o indemnizații de ședințe din banul public, fără să-și cunoască, concret, nici la ora actuală,cu seriozitate, respect și în totalitate, rolul și locul ocupat în funcții de aleși în slujba cetățenilor, care i-au ales și pentru care au depus un jurământ.

La U.A.T. Municipiul Toplița, mai ales când unii ziariști, care nu sunt în grațiile ,,casei” solicită, legal, unele informații de interes public, care nu-i convin primarului ca să fie cunoscute de toplițeni și nu numai, pentru a le obține și difuza cetățenilor a devenit o regulă. Trebuie să te adresezi, printr-o plângere, la secția de contencios administrativ a Tribunalului Harghita și de acolo la Curtea de apel Târgu Mureș, tocmai pentru a se lungi cât mai mult perioada difuzării informațiilor de interes public, mai mult sau mai puțin agreate de cei care nu respectă legea?!

În acest sens, ca să afle toată lumea, în cursul anului 2018, am adresat 11 cereri, legale, în conformitate cu Legea nr.544/2001 privind liberul  acces la informaţiile de interes public, actualizată, solicitând informații de interes public,U.A.T. Municipiul Toplița, adresându-mă primarului Platon Stelu.

Aceste informații despre modul în care se cheltuie banul public și se gospodărește averea comunității, am dorit să le fac cunoscute în general cititorilor și în special toplițenilor.

Primarul Platon Stelu, ca reprezentant al U.A.T. Municipiul Toplița, nu a respectat legea amintită și a trebuit, atenție, ca să-l oblig să respecte legislația în domeniu prin 11 procese intentate la Tribunalul Harghita, pentru ca instanțele judecătorești să-l oblige pe primar să respecte legea, să-mi furnizeze informațiile de interes public, care prin intermediul meu, să ajungă acolo unde trebuie, la cetățeni.

Procesele s-au tărăgănat, unele ajungând până în anul 2019. Este de-a dreptul incredibil?! Dar adevărat!

 

Ceea ce este corect, până acum, la cererile la care procesele s-au încheiat mi s-au furnizat informațiile solicitate, dar nu de bună voie, ci din obligație, primarul fiind, de data aceasta, obligat de instanțe să respecte legea.

 

Și acum, în noiembrie 2019, în timp de vreo câteva săptămâni, sunt obligat să mai intentez câteva asemenea procese, tot pentru nerespectarea legislației în domeniul informațiilor de interes public.

Dureros este că aceste procese se lungesc mult și informațiile ajung foarte târziu la cei care trebuie să le cunoască.

În urma informațiilor primite de la cel care n-a respectat legea, inițial, fiind obligat de instanțe să mi le furnizeze, abia acum îmi croiesc articolele, care puteau fi scrise anul trecut, dacă la U.A.T. Municipiul Toplița se respecta legislația în domeniu.

 

Ce este mai dureros și chiar de necrezut, că unii dintre aleșii toplițenilor, ai celor vitregiți să ajungă la informații prin intermediul ziaristului, consilieri locali, care la investire au depus un Jurământ, prin care și-au luat angajamentul, chiar și în fața lui Dumnezeu, că vor face, cu bună-credință, tot ce stă în puterile și priceperea lor pentru binele locuitorilor municipiului Toplița, respectându-și atribuțiile conform legilor în vigoare, în loc să-l tragă pe primar la răspundere pentru nerespectarea legii, îl compătimesc pentru că nu a respectat legea, cu mare durere în suflete și se dedau la tot felul de comparații neavenite, fără pic de caracter și rușine, afirmații care pot afecta onoarea, demnitatea și reputația unei persoane care desfășoară o muncă de informare a cetățeanului și pentru care pot fi trași la răspundere în fața judecătorilor?!

Acești consilieri locali, pentru că despre unii dintre aceștia este vorba, nu se pot considera reprezentanți ai celor de care au fost aleși, ci simple unelte ale executivului local.

Îmi cer scuze consilierilor adevărați, onești,cu bune intenții pentru comunitate, pentru că în Consiliul local al Municipiului Toplița sunt și oameni adevărați care-și cunosc menirea și atribuțiile pentru care au fost investiți.

Toate acestea, în timp ce primarul toplițean, în loc să respecte și să aplice legislația din domeniul informațiilor de interes public, cu mare plăcere și bucurie, aprobă, semnează și ștampilează propuneri către instanțele de judecată de amendare a ziaristului care îndrăznește, legal,  să-i conturbe liniștea și să-i mai reteze puțin din preaplinul și orgoliul său.

Rămânând surprins și mișcat de faptul că ziaristul are curajul și chiar îndrăzneala să-l înfrunte, fără teamă, legal, primarul apelează, mai nou,  la intimidare și la amenințări directe, în scris,ce e drept,mai voalate, dar semnate și ștampilate, folosindu-se de ,,abuzul de drept”, un termen juridic foarte pretențios și cam greu de priceput de unii, metode care pe

mine nu mă pot speria, atâta timp cât lucrez cu drepturile conferite de legislația în vigoare.

         Ba, din contră, mă mobilizează și mai mult. Și atâta timp cât respect legile în domeniu și deontologia profesională, nu mi-e frică de nimeni și de nimic.

Nu mă voi opri aici, îmi voi continua lupta dreaptă, legală și nu voi ceda în fața nimănui, folosind metode legale,corecte și oneste, din respect pentru adevăr și cititori, indiferent de consecințele ce le-aș putea avea, asigurând o informare corectă a cetățenilor.

Mulțumesc tuturor celor care citesc articolele subsemnatului, oameni onești, în toată puterea cuvântului, și mă bucur, din suflet, când îmi aduc critici și îmi fac observații pertinente, bine argumentate, vizavi de subiectele tratate, fără atac la persoană.

Doresc să mai spun ceva, puțin mai dureros pentru mine.

Atitudinea relatată, de desconsiderare ca ziarist, ca om, ca cetățean și a dreptului de a mi se comunica informațiile de interes public solicitate, necomunicarea acestora la termenele stabilite de lege, reprezintă o lipsă de respect cras, atît la adresa ziaristului și mai ales,prin acesta, o adevărată desconsiderare a cetățeanului, căruia i s-a îngrădit dreptul de a fi informat despre modul în care se cheltuie banul public și se gospodărește averea comunității.

Deja, aceasta a umplut, cum se spune, paharul și pe bună dreptate mă întreb:

Ce încredere mai poți avea în oameni de asemenea speță,  cei care conduc destinele unei localități urbane, aleși sau salariați ai aparatului primarului, care au indemnizații și salarii de invidiat, tot din banul public ?!

 

Cu toate că prin comportamentul abuziv și ilegal, ca urmare a necomunicării informațiilor de interes public solicitate, mi s-a luat, intenționat și în mod repetat un drept fundamental și legal, al accesului liber și neîngrădit la informațiile de interes public, mi s-au produs și mari prejudicii  morale,  o atingere gravă adusă demnității, cinstei, onoarei, chiar sănătății și nu în ultimul rând prestigiului profesional, care mi-a afectat destul de dureros imaginea și credibilitatea cetățenilor.

 Cu toate aceste îngrădiri nejustificate și nelegale, nu am solicitat să mi se plătească daune morale și/sau patrimoniale, deși legea îmi permitea.

 

VASILE GOTEA

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy