EROII NAȚIUNII ROMÂNE: AUREL VLAICU, PRECURSORUL AVIAȚIEI ROMÂNEȘTI

0

Articol disponibil în: Magyar Română

Aurel Vlaicu s-a născut la data de 19 noiembrie 1882 în localitatea Binținți din județul Hunedoara unde și-a urmat și absolvit studiile primare și secundare. Se povestește despre Aurel Vlaicu că, încă din copilărie era cunoscut ca o persoană extrem de inventivă, curioasă și cercetătoare care repara ceasornice și care încerca să construiască mici mașinării de genul perpetuum mobile. Ulterior, contemporanii săi l-au descris pe Vlaicu, drept un tânăr curajos, sfidător chiar, modest, ambițios, visător, talentat, un mare patriot dar mai presus de toate, un om extrem de creativ.

În perioada liceului, Vlaicu a fost preocupat de problema zborului mecanic, construind diferite mecanisme și modele de planoare. După ce a obținut diploma de bacalaureat, Vlaicu a frecventat două trimestre cursurile Facultății de Mecanică din Budapesta după care s-a transferat la Politehnica din Munchen. A urmat cursuri tehnice superioare la Viena, perioadă în care a elaborat și proiectul unui avion.

În anul 1908 a ocupat pentru o scurtă perioadă de timp funcția de inginer la fabrica de automobile Opel din Russelheim, unde s-a angajat cu speranța că această fabrică se va arăta interesată de proiectele sale și de construirea aparatelor de zbor. A fost foarte dezamăgit când a constatat că propunerile sale nu prezintă interes pentru marele producător de automobile.

La sfârșitul anului 1908, Aurel Vlaicu s-a întors în satul natal unde, cu mijloace proprii, a proiectat și a construit un planor cu care a efectuat o serie de zboruri demonstrative în localitatea natală.

În toamna anului 1909, s-a mutat la București, unde s-a angajat ca inginer în cadrul Arsenalului Armatei, iar aici cu sprijinul Guvernului și al armatei, a început să construiască aeroplanul mult visat.

Lucrând asiduu împreună cu muncitorii și cu alți ingineri, Vlaicu a terminat de construit aeroplanul său, la începutul lunii iunie 1910, aeroplan cunoscut sub numele de Vlaicu I.

Aeroplanul inventat și pilotat de Aurel Vlaicu, a zburat pentru prima dată pe 17 iunie 1910 deasupra Câmpului Cotroceni, când a fost văzut de toți cei prezenți cum s-a ridicat în aer la 3-4 metri de sol, cum a zburat pe o lungime de 50 de metri și cum a coborât apoi, ușor pe pământ.

Aurel Vlaicu, la îndemnurile prietenului său de școală, poetul Octavian Goga, a făcut câteva demonstrații de zbor cu prototipul avionului său, în fața unui public format din personalități ale vremii, în frunte cu Spiru Haret, reușind să entuziasmeze și să electrizeze toți participanții la exercițiul său de zbor.

Aparatul realizat era înzestrat cu o dublă elice și se ridica de la sol după un rulaj mai scurt de 50 de metri. De asemenea, acesta urca în pante de până la 40o, având o viteză de zbor de circa 120 km/oră, executa cu mare precizie viraje strânse, atât spre dreapta cât și spre stânga, în timp ce aeroplanele străine nu puteau face decât viraje spre dreapta.  O altă noutate era reprezentată de faptul că aeroplanul inventat de Vlaicu avea doar o singură aripă, spre deosebire de aeroplanele create până atunci, care aveau două sau trei aripi suprapuse.

Aurel Vlaicu și-a înregistrat brevetul cu numărul 2258 pentru așa-numita „Mașină de zburat cu corp în formă de săgeată„. Fericit că și-a împlinit visul, Aurel Vlaicu a declarat într-un articol intitulat “Impresii din văzduh”:

“Bucuria cea mai mare, însă, am simțit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea, nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau atunci pentru mine un record formidabil, un record care îmi consacra mașina. Zburasem. Și asta era principalul.”

A doua zi după primul său zbor, toate ziarele și revistele acelor timpuri au publicat știrea zborului executat de primul avion românesc care a fost inventat, construit și pilotat de un român. În următoarele zile, Vlaicu a mai efectuat câteva zboruri cu aeroplanul său până într-o zi când, zburând la o înălțime mai mare ca de obicei, comenzile de manevrare ale aparatului s-au blocat, iar acesta a căzut, fiind puternic avariat.

Din acel moment, Aurel Vlaicu a început să se gândească la un nou aparat de zbor, de aceea și-a pus geniul creativ în acțiune, a proiectat și a construit varianta îmbunătățită a aeroplanului Vlaicu I, respectiv aeroplanul cunoscut ca Vlaicu II.

Cu ajutorul avionului Vlaicu II, Aurel Vlaicu a zburat în mai multe orașe din Țara Românească și din Moldova în cadrul unor turnee în care și-a făcut cunoscute invențiile.

Vlaicu, prin invențiile sale a situat România pe locul doi în lume, după Franța, în utilizarea avionului cu destinație militară, el participând și în război cu aeroplanul său Vlaicu II, pe timpul campaniei din Bulgaria, unde a îndeplinit câteva misiuni de observație aeriană.

În 1912-1913 a proiectat avionul Vlaicu III, primul avion de construcție metalică din lume, pe care însă nu a mai apucat să îl construiască.

La data de 13 septembrie, Aurel Vlaicu a încercat să traverseze Carpații cu avionul „Vlaicu II”, care era deja foarte uzat. Intenția sa a fost de a participa la serbările ASTRA de pe lângă Orăștie și de a duce salutul său românilor din Ardeal.

Vlaicu a decolat de la București, a aterizat fără probleme la Ploiești unde a alimentat cu combustibil avionul și a decolat iarăși fără probleme. Avionul său s-a prăbușit însă la Bănești, lângă Câmpina. Conform anchetelor ulterioare și pe baza datelor despre starea de sănătate a lui Vlaicu, s-a ajuns la concluzia că avionul s-a prăbușit deoarece Aurel Vlaicu ar fi suferit un atac de cord în timp ce era în zbor, la manșa avionului.

Alături de Henri Coandă, de Traian Vuia și de alte nume celebre, Aurel Vlaicu poate fi considerat unul dintre precursorii aeronauticii moderne și unul dintre părinții aviației mondiale, motiv pentru care memoria sa merită cinstită iar invențiile sale povestite și cunoscute de toți românii și transmise din gerenație în generație cu mândrie.

Sursa: CNMR

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy