Ședința de analiză a activității Instituției Prefectului – Județul Harghita pe anul 2019

0

Articol disponibil în: Română

Foto: Andrei Jean-Adrian/Facebook

În data de 27 ianuarie 2020 a avut loc, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural, o scurtă prezentare a activității Instituției Prefectului – Județul Harghita pe anul 2019.

ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL FINANCIAR, CONTABILITATE, RESURSE UMANE ŞI ADMINISTRATIV

Bugetul instituţiei cuprinde două categorii de capitole bugetare şi anume:

51.01.03

– Autorităţi publice şi acţiuni externe – Total buget 10.137 mii lei. din care pentru:
-Alegerile pentru Parlamentul European – Total buget 2.114 mii lei.
-Alegerile prezidenţiale – Total buget 3.974 mii lei.

61.50.00

– Ordine publică şi siguranţa naţională – Total buget 2.554 mii lei.
Sumele prevăzute în buget au fost cheltuite cu respectarea destinaţiei acestora, precum şi cu respectarea disciplinei bugetare, potrivit legislaţiei în vigoare şi a instrucţiunilor primite de la ordonatorul principal de credite.

 

ACTIVITATEA DE VERIFICARE A LEGALITĂŢII ACTELOR ADMINISTRATIVE, A APLICĂRII ACTELOR NORMATIVE ŞI CONTENCIOS ADMINISTRATIV

În anul 2019 au fost supuse verificării legalităţii 28270 acte administrative adoptate de autorităţile publice locale, 5912 de hotărâri ale consiliilor locale şi ale Consiliului Judeţean, respectiv 22358 dispoziţii emise de către primari şi de către preşedintele Consiliului Judeţean Harghita.

În urma verificării legalităţii, au fost supuse procedurii prealabile un număr de 571 de acte, din care 15 acte administrative (10 hotărâri şi 5 dispoziţii) au fost atacate în instanţa de contencios administrativ.

 

ACTIVITATEA DE VERIFICARE A LEGALITĂŢII ACTELOR ADMINISTRATIVE, A APLICĂRII ACTELOR NORMATIVE ŞI CONTENCIOS ADMINISTRATIV

Instruirea secretarilor unităţilor administrativ teritoriale cu privire la aplicarea actelor normative nou apărute

În cursul anului 2019 a avut loc 1 şedinţă cu secretarii localităţilor din judeţ şi 2 întâlniri zonale cu secretarii.

Temele prezentate şi dezbătute: concesionarea bunurilor domeniului public al UATurilor, dezbaterea deficienţelor constatate cu ocazia exercitării tutelei administrative a prefectului, activitatea privind reconstituirea dreptului de proprietate, desfăşurarea activităţii comisiilor locale de fond funciar, aspecte legate de obligativitatea solicitării Avizului Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale conform OUG nr. 54/2006, informare pe tema achiziţiilor publice pentru UAT- urile .

În anul 2019 au fost desfăşurate 4 acţiuni de control de fond la următoarele primării: Lăzarea, Sânsimion, Dăneşti şi Vărşag.

 

ACTIVITATEA DE VERIFICARE A LEGALITĂŢII ACTELOR ADMINISTRATIVE, A APLICĂRII ACTELOR NORMATIVE ŞI CONTENCIOS ADMINISTRATIV

Reprezentarea Instituţiei Prefectului la instanţele judecătoreşti

În cursul anului 2019, Instituţia Prefectului a avut pe rolul instanţelor de judecată un număr de 483 dosare.

Din cele 483 de cauze aflate pe rolul instanţelor de judecată, 139 de cauze au fost demarate la instanţele de judecată în anul 2019.

În cursul anului 2019, în cauzele în care Prefectul judeţului Harghita, respectiv Comisia Judeţeană pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor au fost parte, s-au pronunţat sentinţe judecătoreşti definitive în 175 de cauze. Dintre acestea 154 de cauze au fost soluţionate favorabil Instituţiei Prefectului.

 

ACTIVITATEA DE VERIFICARE A LEGALITĂŢII ACTELOR ADMINISTRATIVE, A APLICĂRII ACTELOR NORMATIVE ŞI CONTENCIOS ADMINISTRATIV

Urmărirea aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu
Aplicarea legilor fondului funciar

În anul 2019 au fost adoptate un număr de 8 Hotărâri ale Comisiei judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor Harghita, referitoare la 588 de propuneri de validare şi modificare transmise de către comisiile locale pentru aplicarea legilor fondului funciar.

În acest domeniu au fost emise un număr de 37 de Ordine ale prefectului, în conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 18/1991, pentru 119 persoane.

Au fost analizate documentaţiile pentru 90 de propuneri de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti întocmite de către comisiile locale, pentru executarea unui număr de 34 hotărâri judecătoreşti.

 

ACTIVITATEA DE CONDUCERE A SERVICIILOR PUBLICE DECONCENTRATE, DEZVOLTARE ECONOMICĂ ŞI AFACERI EUROPENE

Monitorizarea modului de derulare a programelor naţionale în judeţ

Programul pentru şcoli al României aprobat prin H.G. 640/2017:
Acţiunile de control organizate la iniţiativa Instituţiei Prefectului pe parcursul anului 2019 la instituţiile cu atribuţii de control în acest domeniu se prezintă astfel:
– 217 unităţi şcolare de către D.S.P. Harghita;
– 34 unităţi şcolare de către C.J.P.C. Harghita;
– 86 unităţi şcolare de către D.S.V.S.A. Harghita.
– 78 operatori economici producători/distribuitori.

În urma acestor acţiuni de control s-au aplicat sancţiuni în valoare de 43.600,00 lei.

Programul pilot de acordare a unui suport alimentar unităţilor şcolare aprobat prin O.U.G. 97/2018:

Unitatea şcolară care a fost selectată să piloteze acest program este Liceul ,,Marin Preda” Odorheiu Secuiesc care a primit finanţare în valoare de 522,00 mii lei.

Programul de construcţii de locuinţe pentru tineret destinate închirierii derulat prin ANL

Instituţia Prefectului a întreprins demersuri pentru clarificarea unor aspecte referitoare la stabilirea punctajului şi a modului de repartizare a locuinţelor în unele localităţi ale judeţului. În anul 2019 nu au fost demarate investiţii noi.

 

ACTIVITATEA DE CONDUCERE A SERVICIILOR PUBLICE DECONCENTRATE, DEZVOLTARE ECONOMICĂ ŞI AFACERI EUROPENE

Programul de Ajutorare a Persoanelor Defavorizate:

La nivelul judeţului Harghita vor beneficia de acest Program un număr de 22.793 de persoane.
Programul este structurat pe două componente:
– alocarea de produse de igienă – în 3 tranşe
– alocarea de produse alimentare – în 6 tranşe

Programul Naţional de Dezvoltare Locală:

La nivelul judeţul Harghita au fost depuse 150 de proiecte de către 58 de localităţi la care se
adaugă şi Consiliul Judeţean Harghita. Valoarea totală a proiectelor este de 601.422,600 mii lei.

Alte programe guvernamentale implementate la nivelul judeţului Harghita, au fost cu precădere cele aferente domeniului învăţământ, situaţia acestora prezentându-se astfel:
,, Bani de liceu” 413 beneficiari la nivel de judeţ, valoarea fiind de 250/lună/elev;
,,EURO 200” 45 de beneficiari/un bon valoric de 200 EURO/an;
„Bursă profesională”1997 burse acordate lunar în valoare de 200 RON/elevi;
,,Erasmus+” 63 proiecte dintre care 21 sunt proiecte pentru formare profesională. (336 elevi implicaţi de la 21 licee tehnologice şi 84 de cadre didactice).

 

SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR PENTRU ELIBERAREA ŞI EVIDENŢA PAŞAPOARTELOR SIMPLE HARGHITA

În perioada supusă analizei au fost înregistrate la ghişeele SPCEEPS Harghita un număr de 10.967 cereri în vedere eliberării paşapoartelor simple.

Din numărul total al paşapoartelor emise, un număr de 3.458 au fost paşapoarte simple temporare, iar 7.509 paşapoarte simple electronice.

În cursul anului 2019, au fost desfăşurate activităţi şi la cele două puncte de lucru pentru preluarea documentelor în vederea eliberării paşapoartelor simple electronice, Odorheiu Secuiesc şi Topliţa. În aceste ghişee au fost preluate 1.408 cereri.

În cursul anului 2019 au fost înregistrate la ghişeele serviciului un număr de 150 cereri de paşapoarte pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate – CRDS.

Au fost înaintate serviciului un număr de 832 cereri de paşapoarte electronice CRDS, care au fost solicitate de cetăţeni români prin misiuni diplomatice şi oficii consulare ale României în străinătate.

La 31.12.2019 serviciul funcţiona cu un număr de 11 poliţişti dintr-un total de 12 posturi prevăzute în structura organizatorică.

 

SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR REGIM PERMISE DE CONDUCERE ŞI ÎNMATRICULARE A VEHICULELOR HARGHITA

În perioada analizată, personalul din cadrul serviciului a desfăşurat activităţi complexe de deservire a publicului, astfel:

Au fost eliberate 24.893 dovezi înlocuitoare a certificatelor de înmatriculare, 9.684 autorizaţii provizorii şi au a fost radiate din circulaţie 4.621 vehicule.

Au fost editate un număr de 18.727 dovezi înlocuitoare ale permiselor de conducere, (4.145 în urma examenului pentru obținerea permisului de conducere și 13.060 în urma preschimbării).

Pe linia examinării candidaţilor în vederea obţinerii permisului de conducere: 12.727 persoane examinate la proba teoretică, fiind declaraţi admişi 5.398 candidaţi, iar 8.469 candidaţi au susţinut proba practică, fiind admişi un număr de 5.108 candidaţi (procentul de promovabilitate final fiind de 24.00 %).

Alte activităţi: soluţionarea a 3.454 de cereri şi petiţii de competenţa acestui serviciu, aprovizionarea compartimentului înmatriculări cu plăci numere de înmatriculare de la atelierul de confecţionare, decontarea conform dispoziţiilor în vigoare a sumelor de bani încasate din contravaloarea plăcilor cu numere de înmatriculare, soluţionarea operativă a verificărilor solicitate de către unităţile de poliţie sau alte instituţii abilitate, primirea în audienţă a cetăţenilor.

La 31.12.2019 serviciul funcţiona cu un număr de 11 poliţişti şi 2 angajaţi, personal contractual, dintr-un total de 13 posturi prevăzute în structura organizatorică.

 

MANAGEMENTUL COMUNICĂRII

Activitatea de informare şi relaţii publice a vizat analizarea şi actualizarea informaţiilor de pe pagina de internet a Instituţiei: hr.prefectura.mai.gov.ro; care cuprinde: programul de relaţii cu publicul; furnizarea de informaţii publice prin telefon şi email respectiv introducerea programărilor on-line pentru următoarele activităţi: depunerea documentelor pentru înmatriculare/transcriere, pentru autorizarea provizorie pentru circulaţie a autovehiculelor, preschimbarea permiselor de conducere şi eliberarea paşapoartelor simple.

Activitatea de soluţionare a petiţiilor şi audienţelor

Din totalul de 185 de petiţii înregistrate la Instituţia Prefectului, 143 au fost soluţionate pozitiv sau parţial pozitiv, 18 negativ, 22 au fost clasate direct, 22 sunt în curs de soluţionare.

Au fost depuse 26 solicitări de informaţii de interes public.

Au fost primiţi în audienţă la Prefect şi Subprefect – 96 cetăţeni.

În anul 2019 au fost înregistrate la Instituţia Prefectului un număr de 20846 documente în sistemul electronic „Registratură electronică”, 628 Radiograme, 800 Ordine ale Prefectului.

Apostilarea documentelor

Au fost înregistrate 292 cereri pentru aplicarea apostilei, fiind apostilate 376 acte administrative.

 

OBIECTIVE 2020

În vederea aplicării politicilor publice, Guvernul prin programul său stabileşte strategii pentru atingerea scopului propus în vederea obţinerii schimbărilor favorabile la nivelul administraţiei publice.

– Organizarea în condiţii de legalitate a celor două scrutine electorale: alegerile locale şi alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor.

– Organizarea în condiţii optime a Recensământului agricol 2020.

– Continuarea procesului de debirocratizare şi simplificare administrativă.

– Creşterea eficienţei activităţii privind controlul de legalitate asupra actelor administrative, prin îmbunătăţirea relaţiilor de îndrumare a secretarilor unităţilor administrativ teritoriale şi de colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale din judeţ.

– Intensificarea acţiunii de monitorizare a serviciilor publice deconcentrate

 

ACTIVITĂŢI CU IMPACT MAJOR ASUPRA JUDEŢULUI

Vizita Sanctităţii Sale Papa Francisc I

Organizarea Alegerilor membrilor din România în Parlamentul European şi pentru Preşedintele României.

Apariţia şi punerea în aplicare a O.U.G. 57/2019 privind Codul Administrativ

Problematica urşilor

Modificarea şi aplicarea legilor fondului funciar

 

CONCLUZII

Misiunea Prefectului şi a Instituţiei Prefectului, aşa cum se desprinde din legislaţia în vigoare, este implementarea valorilor spaţiului administrativ european: eficacitate, responsabilitate, adaptabilitate şi predictibilitate.

Aceasta trebuie să aibă drept finalitate cunoaşterea problemelor cu care se confruntă locuitorii şi localităţile judeţului şi identificarea mijloacelor de soluţionare a acestora.

Toate obiectivele asumate de către Prefect, acţiunile întreprinse ca reprezentant al Guvernului în judeţul Harghita trebuie să constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiei dintre cetăţean şi instituţiile şi autorităţile publice.

Pentru anul 2020 se va continua modernizarea actului administrativ la nivelul Instituţiei Prefectului Judeţul Harghita, proces menit să asigure crearea premiselor pentru adaptarea şi funcţionarea acestei instituţii la un nivel european, în condiţii de competitivitate şi continuă mişcare.

 

INSTITUȚIA PREFECTULUI JUDEȚUL HARGHITA

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy