Creştere semnificativă a numărului copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în Harghita

0

Articol disponibil în: Magyar Română

Numărul copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) a cunoscut o creştere semnificativă în judeţul Harghita, ajungând de aproape patru ori mai mare în ultimii zece ani, conform datelor furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean. Potrivit informaţiilor transmise de Agerpres, în urmă cu un deceniu, judeţul înregistra 432 de astfel de copii, iar în prezent numărul lor a ajuns la 1.600.

Inspectorul pentru învăţământul special din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, Elena Mîndru, a subliniat că dintre aceşti copii, cei mai mulţi sunt integraţi individual în şcolile de masă.

Conform declaraţiilor acesteia pentru Agerpres, 160 sunt şcolarizaţi în cele trei unităţi de învăţământ special din localităţile Ocland, Bilbor şi Miercurea-Ciuc, 180 de preşcolari şi elevi sunt şcolarizaţi în grupele şi clasele speciale integrate în unităţile de învăţământ de masă, în patru grupe de grădiniţă şi 25 de clase, din zece unităţi de învăţământ repartizate echilibrat pe întreg teritoriul judeţului Harghita, iar 60 de elevi sunt şcolarizaţi la domiciliu.

Cei mai mulţi dintre aceşti copii, potrivit doamnei Mîndru, sunt integraţi individual în şcolile de masă, unde unii se confruntă cu tulburări de învăţare, precum disgrafia, discalculia sau dislexia. Pentru aceştia, curriculumul de învăţământ este adaptat conform gradului de deficienţă, după evaluarea şi orientarea şcolară efectuate de Serviciul de Evaluare şi Orientare Şcolară şi Profesională (SEOSP), din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Harghita.

„Dintre cei integraţi în şcolile de masă, unii au tulburări de învăţare, cum ar fi disgrafie, discalculie sau dislexie„, a menţionat Elena Mîndru.

Procesul de predare pentru aceşti copii este asigurat de o serie de specialişti, inclusiv profesori psihopedagogi la clase speciale, profesori educatori pentru terapii educaţionale-compensatorii, psihopedagogi de cabinet, logopezi, kinetoterapeuţi, şi consilieri şcolari, în învăţământul special. Pentru elevii integraţi individual în şcolile de masă, sunt implicaţi profesori itineranţi, logopezi şi consilieri învăţământului de masă.

Elena Mîndru a subliniat că situaţia este una complexă, uneori necesitând consiliere şi pentru părinţii celorlalţi elevi din şcoală, pentru a facilita înţelegerea şi acceptarea diversităţii. Ea a precizat că, în fiecare şcoală, există elevi care ar necesita o evaluare specializată şi orientare şcolară, însă părinţii nu sunt întotdeauna de acord cu aceste demersuri, ceea ce împiedică încadrarea copiilor în categoria celor cu cerinţe educaţionale speciale şi accesul la servicii specializate.

Există copii în fiecare şcoală care prezintă semne vizibile, atât în planul învăţării, cât şi în cel al comportamentului, pentru care ar fi necesară o evaluare specializată, urmată de orientare şcolară, dar părinţii şi aparţinătorii legali nu sunt de acord cu aceste demersuri„, a explicat Elena Mîndru.

În ceea ce priveşte cauzele acestei creşteri semnificative a numărului de copii cu cerinţe educaţionale speciale, inspectorul pentru învăţământul special a menţionat că majoritatea sunt de natură medicală. Totuşi, a adăugat că mediul familial şi socio-economic poate juca un rol important, în special în cazul elevilor cu dificultăţi de învăţare.

Elena Mîndru a subliniat importanţa colaborării dintre Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita şi asociaţiile şi fundaţiile care sprijină această cauză. Aceste organizaţii au programe şi iniţiative care facilitează accesul la educaţie pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale.

„Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita este deschis spre colaborare cu toţi cei care pot să sprijine şcolarizarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, cum ar fi fundaţii, asociaţii, autorităţi locale sau instituţii de cult”, a subliniat Elena Mîndru.

Inspectorul a evidenţiat şi faptul că noua lege a educaţiei aduce modificări pentru a asigura accesul egal la educaţie şi încadrarea corespunzătoare a copiilor cu CES în categorii potrivit deficienţei, orientarea şcolară şi curriculumul diferenţiat pentru fiecare. Aceste măsuri urmăresc să ofere şanse egale de dezvoltare şi învăţare pentru toţi copiii, indiferent de nevoile lor speciale.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy