Cum diferă farurile cu xenon de becurile cu halogen?

0

Articol disponibil în: Magyar Română

Mașinile din ultimul deceniu sunt prevăzute în mare măsură cu faruri cu xenon, care au un aspect premium și elegant. Cunoscute și sub denumirea de becuri cu descărcare de înaltă intensitate, farurile cu xenon emit o lumină alb-albastră, de aproximativ două până la de trei ori mai intensă decât lumina asigurată de becurile cu halogen. De asemenea, farurile cu xenon durează aproximativ 2500 de ore și sunt considerate eficiente din punct de vedere energetic. Pe de altă parte, și farurile cu halogen sunt deosebit de comune. Acestea pot fi găsite la aproximativ 80% dintre mașinile de pe străzi. La rândul lor, oferă o serie de avantaje, fiind ieftine de fabricat și ușor de înlocuit. În schimb, emit o lumină gălbuie, considerată obositoare și durează cel mult 1000 de ore.

Cum funcționează farurile cu xenon?

Un far cu xenon este alcătuit dintr-o carcasă transparentă de cuarț cu electrozi de wolfram la fiecare capăt și cu un amestec interior de gaze. Farul cu xenon funcționează în trei pași. Mai întâi, se aprinde ca urmare a unui impuls de înaltă tensiune care produce o scânteie care ionizează gazul xenon și creează o conexiune de curent între electrozi. Apoi, temperatura crește rapid, ionizând amestecul de gaze și scăzând rezistența dintre cei doi electrozi. Intervine apoi balastul, care funcționează continuu, bazându-se pe o alimentare constantă cu energie, astfel încât lumina să nu se defecteze. Un balast xenon este un condensator care creează și reglează tensiunea înaltă de care au nevoie becurile cu xenon pentru a funcționa. Deși aceste faruri poartă denumirea generală de faruri cu xenon, gazul xenon este folosit doar în timpul pornirii, pentru a oferi o lumină instantanee, în timp ce celelalte tipuri de gaze din interiorul becului se încălzesc și ating temperatura optimă de funcționare. Poate dura câteva secunde pentru ca luminile să atingă intensitatea maximă.

Care este modalitatea de funcționare a farurilor cu halogen?

Un far cu halogen este alcătuit dintr-un filament subțire de tungsten, înconjurat de un gaz halogen într-o capsulă cu filament de sticlă, care este deosebit de rezistentă la temperaturi ridicate. Farul cu halogen funcționează prin trimiterea de energie electrică prin filamentul de tungsten din interiorul capsulei de sticlă. Mai precis, curentul electric încălzește wolfram la o temperatură de aproximativ 2500 ° Celsius și începe să strălucească. Este procesul standard de incandescență. Becul folosește un gaz inert și o cantitate mică de halogen, cum ar fi brom sau iod.

În prezent, farurile cu xenon sunt mult mai recomandate decât farurile cu halogen. Deși sunt mai costisitoare și mai dificil de reparat, acestea emit o lumină mai puternică și durează mai mult. De asemenea, un alt avantaj apreciat de către toți șoferii este acela că farurile cu xenon aruncă lumina mai departe, ceea ce contribuie la siguranță sporită, mai ales atunci când conduceți cu viteză mai mare. Cu cât șofați cu viteză mai mare, cu atât mai mult aveți nevoie de faruri care să acopere distanțe și mai mari. Astfel, veți observa la timp eventualele obstacole și veți putea frâna. Pe lângă faptul că aruncă lumina mai departe, farurile cu xenon răspândesc lumina și pe o secțiune mai amplă a drumului. Lumina larg răspândită vă ajută să observați animalele sau bicicliștii. Aceste avantaje nu pot fi oferite de farurile cu halogen, motiv pentru care din ce în ce mai mulți șoferi își actualizează mașinile cu faruri cu xenon.

 

 

 

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy