Povestea omului de afaceri controversat din spatele producătorului de bere Csiki

0

Articol disponibil în: Magyar Română

Coproprietarul producătorului de bere Csíki Sör a cerut insolvenţa companiei din Harghita. Csíki Sör este un brand de bere artizanală fondat în urmă cu zece ani, fiind una dintre primele beri artizanale

Lixid Holding BV, înregistrată în Olanda, a cerut deschiderea procedurii de faliment împotriva Lixid Project SRL, producător al berii Csíki, au anunțat luni Vocea Ungariei și Transtelex, citând Tribunalul Județean Harghita. 

Lixid Holding din Olanda, asociat cu 50% de părţi sociale în cadrul Lixid Project, producătorul berii Csíki Sör din judeţul Harghita, a cerut insolvenţa companiei producătoare de bere, conform datelor de pe tribunalul Harghita. Lixid Holding are calitatea de creditor. Celălalt asociat al companiei este Lénárd András, care este şi fondatorul afacerii.

Csíki Beer a reacționat pe pagina de Facebook, spunând că nu sunt în faliment.

Lixid Holding BV a solicitat o declarație de insolvență. Motivul pentru care a fost inițiată procedura împotriva Lixid Project SRL este pentru ca judecătorul să poată decide, pe baza probelor (argumente și contraargumente), dacă această situație există cu adevărat.

Compania este pusă sub observație și analizată pentru a vedea de ce se află în această situație, de ce nu-și poate plăti datoriile. Potrivit unui expert intervievat de Transtelex, insolvența nu înseamnă faliment, nu înseamnă lichidare.

Procedura de insolvență poate duce și la reorganizarea societății. În plus, există posibilitatea ca cele două părți să ajungă la un acord și să ramburseze într-un fel sau altul datoria.

Expertul a mai arătat însă că, în funcție de datorie, proprietarul este obligat să solicite procedura de insolvență și împotriva sa. Potrivit experților, cifrele din bilanțul companiei sunt dezastruoase.

Lixid Project este unul dintre cei mai mari producători de bere, situându-se în 2022 (ultimele date disponibile) pe locul şase într-un sector dominat ca volume de multinaţionale. Lixid Project a avut în 2022 o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, în creştere cu 6% faţă de anul precedent, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Producătorul a raportat în ultimii patru ani pierderi. Astfel, în 2022 compania a raportat o pierdere netă de 4,4 milioane de lei, având în un număr mediu de 117 angajaţi, mai puţini decât în anul anterior. În 2022, producătorul şi-a redus însă pierderile la jumătate faţă de anul precedent.

Amintim că, în 2017, Csíki Sör pierdea o bătălie „a mărcilor” cu multinaţionala Heineken.

Hotărârea judecătorească definitivă obliga fabricantul de bere din comuna Sânsimion, judeţul Harghita, „ca în termen de 30 de zile de la data comunicării sentinţei, să distrugă toate materialele şi obiectele ce poartă  însemnele „Igazi Csiki Sőr”. Totodată  „să sisteze producţia şi comercializarea berii, să înceapă constituirea unui fond de garanţii pentru  despăgubirea reclamantului, multinaţionala Heineken” conform comunicatulu firmei.

Motivul? Folosirea pe „nedrept” a mărcii deţinute de multinaţională de către fabricantul din Sânsimion. Cele două denumiri: „Igazi Csiki Sőr” şi „Ciuc Permium” potrivit Heineken România, ar fi unul şi acelaşi lucru.  „Nu acceptăm folosirea uneia dintre denumirile mărcilor noastre de către o altă companie, cu scopul de a crea confuzie în rândul consumatorilor“, arătau cei de la Heineken.

*****

Cine este Lénárd András? (sursa: Punctul.ro/ Igazi Csiki Sőr” a pierdut bătălia cu Heineken (1 februarie 2017)

sursa foto. 24.hu

Născut în septembrie 1977 la Miercurea Ciuc, Lénárd András se consideră secui, dar şi armean şi sas după bunici. După împlinirea vârstei de 18 ani, a vrut să-şi încerce norocul în America.  A căutat prin cartea de telefoane „Pagini Aurii” nume de maghiari locuitori în Statele Unite ale Americii care ar fi fost de acord să-i asigure un loc de muncă. „Al şaselea nume ales la întâmplare mi-a dat răspuns afirmativ, aşa am ajuns cu câteva sute de dolari în buzunar la familia din Connecticut, unde am lucrat ca zugrav. Şi acum zugrăvesc cu plăcere”, a povestit Lénárd András. După cinci ani şi câteva luni s-a întors în ţară şi s-a apucat de afaceri, deşi bunică-sa îl vedea popă, aşa de frumos ştia să citească din cărţile bisericeşti. „Nici aşa nu-i rău”- a conchis Anuşka néni.

Într-o producţie filmată în noiembrie anul trecut pentru TV2,  filmare în două părţi ce poate fi urmărită pe You Tube, avem ocazia de a-l cunoaşte pe controversatul om de afaceri.

Într-o zonă în care noul pătrunde cu greu, a încercat să realizeze ceva mai mult decât cultivarea cartofilor – chiar şi bio – în fundul grădinii. „Secuiul e suspicios. Poţi să treci prin sat, poate nici nu-ţi răspunde la salut. Oare ce caută ăsta aici? Dar dacă te cunosc vei fi cel mai bine primit”, îi explica Lénárd András reporterului, într-o discuţie presărată cu glume. După prezentarea zonei de o frumuseţe rară, cu brazi şi sate ascunse dincolo de orizont, unde curge Oltul, cu păşuni şi vaci la păscut, Lénárd András conduce vizitatorul prin fabrica modernă, plină de ţevi de inox şi cazane strălucitoare, la care se face mai multă curăţenie decât producţie, pentru a asigura calitatea berii. În centrul fabricii, care are şi laborator propriu, se află un loc pentru servirea mesei de unde se poate urmări toată producţia, ascultând muzică la alegere şi degustând berea proaspătă.

Toată afacerea e astfel gândită încât să fie cât mai rentabilă.

Imediat după revenirea în ţară, Lénárd András a cumpărat o casă din vecini, de acolo s-a aventurat în afaceri imobiliare, apoi la construcţii de microhidrocentrale, de producţia berii şi de … drone! Toate astea în locul acela conservator, oferind şi locuri de muncă oamenilor.

Cu mult timp înainte de apariţia berii, colaboratorii săi, studenţi de la Marketing din cadrul  Universităţii Sapientia Miercurea Ciuc au împânzit zona cu vestea că va fi o bere locală ce va duce mai departe tradiţia producerii de bere. S-a adresat mândriei secuilor, aşa se face că aveau 1.000 de contracte de achiziţie, înainte de deschiderea fabricii. Deschiderea a fost o sărbătoare, urmată de noi proiecte. De pildă, transportul berii la comandă cu drona. Acest aparat de zbor minuscul fără pilot – dirijat de pe sol de ing. Bustya Attila,  ar fi transportat berea într-o oră oriunde  în judeţ. Deocamdată nu poate fi pus în aplicare pentru că nu există legea dronelor.  Firma Spider Drone Security, aparţinând tot producătorului de bere, aşteaptă legea, ca a doua zi să înceapă transportul unei lăzi de bere cu drona.  Firma deţine titlul mondial pentru timpul de zbor al dronei, îmbunătăţit de la 99  la 126 de minute! Aparatul poate zbura  30-40 de km, iar curentul necesar funcţionării este asigurat de micro-hidrocentrala din zonă.

Un concurs inedit de promovare a berii anul trecut, în perioada 15 februarie – 31 august promitea ca premii de la peştişorul de aur – care ar fi avut şi bonus o dorinţă – până la căţei şi purcei, inclusiv o vacă sau un cal.

Nu trebuia decât să bei berea şi să verifici ce scrie sub capac. „Mai încearcă odată”, se putea citi pe un lot întreg de capace. Concursul denumit „Arca lui Noe” nu şi-a mai desemnat câştigătorii în septembrie, aşa cum a fost anunţat pe fluturaşii scrişi în limba maghiară.

Un denunţ venit din judeţul Covasna la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor, condus de Laurenţiu Moldovan, a rezultat amendarea firmei cu 5.000 de lei, oprind concursul  până la remedierea situaţiei, adică promovarea concursului şi în limba română.

Potrivit portalului vhegy.com şi atunci, şi acum firma din Sânsimion a exagerat şi a deformat realitatea. Pe pagina sa de facebook a anunţat sistarea tuturor reclamelor în folosul firmei, la fel şi acum, când a anunţat închiderea fabricii. „Nu e vorba de închiderea fabricii şi nici de distrugerea aparaturii sau a dispozitivelor folosite pentru producerea berii, ci de îndepărtarea însemnelor ceea ce se poate face cu uşurinţă”, se arată pe site.

Concluzia ar fi că nu e pentru prima oară când cei de la marketing caută să folosească „soluţii alternative” pentru a justifica nu tocmai legalul modus operandi al şefului lor.

Acestea sunt faptele. Adevărul, ca întotdeauna, e undeva la mijloc. Reclama însă, chiar şi negativă, aduce notorietate.

alte surse: Ziarul Financiar, Newsweek România

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy